Soft Blanket
Temporary Vision
2 Candy
29 June 2011 | 17:43

Assalammualaikum !
Blog pon dah lama tak update kan. Suddenly came out with serious topic.
hm. Since aku ni hot-tempered, bila orang tak faham apa yang aku ajar/ bagitahu, aku akan rasa macam nak marah orang tu, tak pun suruh orang tu tanya orang lain untuk mendapatkan lebih kepastian. Tapi aku rasa marah tu bukan macam menengking ke tinggi suara atau seumpamanya. Aku just diam kan diri beberapa minit. Kalau rang dah pernah rasa tu, tahu la aku macam mana. Aku diamkan diri pun sebab aku tahu aku pun pernah rasa jadi macam tu, i mean, tak tahu apa, blank or blur person. Tapi sebenarnya jauh dilubuk hati aku (ceyh, sejak bila pulak aku main kat lubuk-lubuk nih?), aku nak sangat ajar/bagitahu orang tu sampai faham. Tapi selalu situasi macam ni berakhir dengan kekecewaan. Mesti orang ingat aku ni kedekut ilmu atau story kan? Ntah lah. Allah je yang tahu. Back to the 1st sentence, aku rasa marah kalau orang yang aku ajar/bagitahu tu tak faham. Sebab nya? Tahap kesabaran aku yang rendah ni la punya pasal. Since aku tak boleh mengajar, ada ke patut aku jadik seorang guru? of course la tak. Disebabkan, aku mempunyai kesedaran diri yang tinggi. Itula sebabnya aku tak apply maktab dulu tu. Walaupun Ummi selalu paksa aku apply maktab. Aku tahu Ummi nak aku dapat kerja tetap one-day. Tapi aku tak nak. Sebab semua tu tak menjamin ketetapan hidup aku akan datang. Mana la tahu aku rotan murid ke kan? then diorang report polis, aku pulak sedap dapat tidur kat jail. haishh.  Karier seorang guru yang sabar, tabah, dan tidak mudah putus asa dan cepat bosan sememangnya la tidak sesuai untuk aku. tapi, Since aku dalam engineering field sekarang, aku tak fikir aku akan jadik guru. But, what am i thinking before this is, perempuan tak akan permanent dalam bidang ni. So, aku bercadang nak jadik Lecturer one day. Macam lecturer-lecturer aku dari Kolej Matrikulasi hingga Universiti ni, mostly pernah jadi Engineer pun. Kesian pelajar aku nanti, asyik kena marah. Then aku confirm di cop as most fierce lec, seperti mana aku cop lec aku sekarang ni. ala Ok la jugak kan. Ingat jugak student kat aku nanti.
Macam ni la kalau tak ada matlamat dalam hidup. Bukan senang weyh nak maintain mission hidup ni. Walaupun kehidupan seorang lecturer ni tak sekaya dan sesenang CEO macam dalam drama-drama korea. Tapi tak semestinya for the rest of my life, nak jadi lecturer kan? Mana la tau nanti aku begin with small business. then expanded business. Tak pun dapat kahwin dengan anak Datuk? Atau seorang Dato'????? terus jadi senang kan hidup ni. haa. mula dah berangan nih. ish ish ish

Labels: , ,


PAST | PRESENT

Instagram