Soft Blanket
Naik jela semua
2 Candy
28 April 2011 | 13:02

Assalammualaikum. Straight to the point. Beberapa hari ini aku dapat tahu certain institusi dan agensi kementerian yang menaikkan bayaran dengan tiba-tiba. Tak tahu lah betul tiba-tiba nya ke tak.

First, UIAM yang menaikkan yuran pengajian pelajar sebanyak RM 37.50. Ok. Memang tak tinggi ringgitnya dibandingkan dengan RM 100. Tapi tinggi woo nilainya. Talian telco kita pun boleh 4 kali topup, 3 kali topup RM 10 dan RM 5 sekali. Kalau tak beli topup, makan pun kenyang kot. KFC pun 3 pinggan snack plate. Kalau perempuan mesti ingat shopping. dapat jugak sehelai baju. Tak pun,  lagi bagus sedekah la kat tabung surau. Dapat jugak pahala. So, tinggi nilainya kan. Tak kira kaya ke tak ibu bapa kita kan.  >>lanjut<<

Second, ok ni berat sikit. Sebab nilai nya sangat-sangat la besao. Lepas tu, boleh effect seumur hidup woo. I mean, beban la. Orang dah belajar betul-betul, then dapat 4 rata, patutnya dapat la scholar kan seperti yang dijanjikan dalam kontrak. MARA yang melupuskan biasiswa mereka pada saat pelajar mendapat pointer 3.50 ke atas. Aku tak tau ni untuk pelajar MARA bawah UITM ke atau institusi lain. Tapi serious, kasihan. >>lanjut<<

Apa yang aku nak tekankan kat sini, kerajaan dah miskin ke sebenarnya ni ? Mana pogi duit bermilion-milion dulu ncik menteri oi. Rakyat bayar jugak cukai. Barang naik jugak harganya. Minyak lagi la. Ape cer semua ni ? Cuba explain sikit. Betul orang tua aku kata, Najib ni boros. Sana juta, Sini juta, dilaburnya. haizz. Lagi-lagi email 1Malaysia. Double serious tak guna. Duit 50 juta tu sepatutnya labur kat orang miskin negara ni. Sapa la nak pakai. Diorang sent email kat kita kena caj pulak 50 sen. Yahoo, Hotmail tak ada caj pun. Cukup la perkhidmatan SMS kerajaan MAMPU 15888 tu. Mana hak pelajar-pelajar ni pegi. Pegi ke email 1Malaysia ? isk isk.

Ok. Aku tak tau la institusi pengajian aku sekarang ni macam mana. Tak dengar cerita apa-apa lagi. Kalau naik jugak apa-apa yang tak patut, memang nak shoot jugak MPP kalau tak back up.
Panaja aku pun, "korang duduk baik-baik ek. Walaupun korang kerajaan jugak, tapi jangan nakal-nakal macam kawan kau tu. Aku dah cukup respect dengan staff-staff korang. Sangat baik. Jangan sampai aku layan korang macam aku layan orang PTPTN". Mintak la dijauhkan ye pada kita semua.

p/s: Benda macam ni kita tak dapat elakkan kadangkala. Dugaan oh Dugaan. Sabor jela, kata Usop. Sabar tu sebahagian daripada iman, firman Allah.

Labels: , , , , ,


PAST | PRESENT

Instagram